Timefulness
Timefulness gaat over twee dingen: productiviteit en evenwicht.
- Tijdrovers: We sporen ze op in de twee domeinen
- Oplossingen: Focus: Toegewezen Tijd/Breinkennis en tips
- Talent & werkcontext: effectiviteit vs efficiëntie
- Best Practices: Wat werkt echt?
- Actieplan met checklist
Na de training heb je een subjectief gevoel van meer “controle” over je tijd.
Ervaar je meer flow en focus, kortom: je krijgt meer gedaan.
Beslissingen nemen
Het doel van deze opleiding is inzichten en vaardigheden rond besluitvorming te ontwikkelen.
We gaan in op de manier waarop onze hersenen functioneren als we beslissingen nemen. Veel bij onszelf herkenbaar gedrag linken we aan typische biases en denkgewoonten. Door een verhoogd bewustzijn kunnen we deze shortcuts vermijden. Vervolgens geven we handvaten en oefeningen voor juiste beslissingen.
Yes ik heb stress
Stress is goed, hoezo?
Wat kan er positief zijn aan stress? Ons brein is ontworpen om grootse dingen te verwezenlijken. De voeding en stimulatie van onze hersenen die we dagelijks in ons leven vinden stelt ons in staat om een antwoord te vinden op de eisen en druk die we vanuit onze omgeving voelen. Waar richten we onze aandacht op? Hoe leven we, wat doen we om gevoelens en indrukken te verwerken? Kunnen we onze batterijen voldoende opladen? Hebben we de waardevolle relaties die ons doen openbloeien? Is er een formule voor geluk?
Dit zijn enkele vragen die aan bod komen in de workshop. Maar we gaan ook effectief dingen doen. Uit het gamma van evidence-based antistress-oefeningen kiezen we er die uit, die het best bij ons en onze levensstijl passen.
Talent als label
Klassiek spreken we binnen de logopedische therapie veelal over problemen en remediëren, stoornissen en behandelingen. Kortom, veel kinderen krijgen vandaag een label opgeplakt. Ze kunnen dan officieel een aantal dingen niet. Labels kunnen ouders en therapeuten inzicht geven in ontstaan en aanpak van gedrag, labels kunnen een zege zijn. Jammer genoeg zorgt de focus (en daardoor gecreëerde bias) op die labels er vaak voor dat we weinig of geen oog hebben voor wat deze kinderen wel kunnen. Hoe zou het zijn als we naar de talenten en mogelijkheden van deze kinderen zouden kijken?
Kunnen we aan de hand van een ander taalgebruik en positief uitgangspunt sterker inspelen op de mogelijkheden tot ontwikkeling in therapie? Via de aanwezige talenten en sterktes loodsen we het kind/de jongere naar een groeiproces in een waarderende context. We reiken je methodieken aan om kinderen te helpen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Om de generatieve connectie die hierdoor tussen therapeut en kind/jongere/volwassene ontstaat aan de lijve te ondervinden, kijken we eerst eens bij onszelf wat onze talenten zijn.
Van therapeut naar coach
We zijn als therapeut sterk gevormd in het ontdekken van afwijkingen en het maken van foutenanaly-ses. Onze resultaten komen daarentegen van een “generatieve connectie” tussen onszelf en het kind/de jongere/de volwassene.
Hoe zou het zijn om een klimaat van welbevinden te creëren voor beide partijen waarin positieve emoties worden gegenereerd, waar productiviteit is en waar betekenisvolle relaties kunnen worden opgebouwd?
Kunnen we aan de hand van een ander taalgebruik en positief uitgangspunt sterker inspelen op de ontwikkelingsmogelijkheden van patiënten nu en in hun toekomst? Hoe kunnen we hen ondersteunen en loodsen naar een groeiproces in een waarderende context? We reiken je inzichten en methodieken aan waarbij je je coachende vaardigheden leert ontdekken en ontwikkelen.
Spreken met impact
Wat?
Verhogen van klantgerichte vaardigheden door:
- je stemgebruik en stemtechnische vaardigheden te verfijnen
- je procesbegeleidende vaardigheden te ontwikkelen
- je sociaal-emotionele intelligentie in te zetten
Voor wie?
Medewerkers met regelmatige klantencontacten die bijvoorbeeld onthaal/verkopen/leiding geven, workshops leiden en in procesbegeleiding voorzien.
Hoe?
Groepjes van 3-6 personen in sessies van telkens 3 uur gespreid over 6 weken.
Persoonlijke belasting van 9 uur training plus eigen trainingsopdrachten die tussentijds en nadien verderlopen (tussen 10 en 30 uur).